JERRY HERMAN (1931-encara viu i actiu)
Compositor nord-americà nascut a Jersey City
i de religió jueva, es l'últim representant del musical tradicional americà i
un dels mes importants, estimats i reeixits de tots ells. La seva música te
per a mi un efecte "curatiu", quan la escolto tinc unes immenses
ganes de viure i adoro les seves inspiradíssimes melodies. Lamentablement la
seva producció es basa en temàtiques no originals i no poden esser incloses
en aquest llistat, però es necessari anomenar de passada totes les meravelles
musicals que contenen "Milk and honey", "Hello, Dolly!, "Mame",
"Dear world", "Mack and Mabel", "La cage aux
folles"; "Mrs. Santa Claus" i "Miss Spectacular" ,
per no citar totes seves obres, entre elles les "revues" que en
aquí tampoc poden entrar, de una de elles ("Parade") va sortir la
cançó de entrada de Mame Dennis en "Mame", la celebrada "It's
today!". El primer que va composar va esser un musical quan era a la
Universitat del que es van fer 20 funcions i Frank Loesser li va dir que es
dediqués a escriure música per a Broadway. En 1985 va contraure el Sida i va
perdre el seu company sentimental en 1989, però ha tingut la sort de poder
continuar viu fins al present i constantment es munten homenatges
recopilatoris dels seus temes musicals, les seves obres tenen
"revivals" i es representen per a tot el mon, algunes han estat
filmades amb gran èxit i altres ho mereixeríen ser-ho. Tinc, probablement,
tot el que s'ha gravat de Jerry Herman i en varies edicions i he tingut la
fortuna de veu-re uns quants dels seus musicals i per glories totals del
espectacle com Carol Channing, Ulla Zetterberg, Marika Rökk, Ginger Rogers,
Eddie Bracken, etc...Cançons tan inolvidables com "Shalom!",
"Milk and honey", "Hello, Dolly!", "Before the
parade passes by","Mame", "If he walked into my
life", "Dear world", "I won't send roses",
"Tape your troubles away" i "The best of times is now",
entre moltíssimes altres han alegrat el mon des-de els anys 60 del segle
passat fins ara i estic segur que continuaran fent-ho per sempre.
Sketchbook-?- musical (estrenat a la
Universitat de Miami, es varen fer 20 funcions, primer èxit)
Milk and honey- 1961. musical (gran éxit per
un primer musical en Broadway de un novell, amb 543 funcions i es va
reposar off-Broadway en 1994, va esser enregistrat en disc com tots els
seus musicals i contava amb el gran baríton Robert Weede i el reconegut
ballarí i cantant Tommy Rall).
Mrs. Santa Claus- 1996- musical (escrit per
a la televisió i per lluïment de Angela Lansbury, gran amiga e intèrpret de
Herman, amb unes cançons delicioses i que es va registrar tan en vídeo com en
disc i lògicament tinc; encara que el personatge de Santa Claus es prou
conegut, el de la seva muller es totalment original).
Miss Spectacular. 2003. musical no estrenat
i que va esser gravat contant entre altres famosos, amb Christine Baranski i
amb una partitura alegre e inspirada que, de moment, es el l'últim musical
complet i gravat de Jerry Herman que aquest any farà 88 anys.
ANTHONY NEWLEY (1931-1999)
Anthony Newley va néixer a Londres al districte de Hackney,
jueu per part de la seva avia materna, i va arribar a ésser un autèntic
home-orquestra dins de la musica popular, apart de actor (va debutar com a
figurant en el film "Henry V" de Laurence Olivier en 1944 i
va arribar a interpretar mes de 70 pel.licules e innumerables shows i series
televisives), cantant de èxit en la primera època del rock and roll i autor
de títols coneguts per tothom, com la cançó de "Goldfinger" que va
escriure amb John Barry, encara que el seu col.laborador habitual era Lesley
Bricusse amb qui va escriure els seus tres musicals amb argument original
tots tres. Els seus "hits" dels musicals van arribar a ésser
"standards" que encara es canten i graven, per exemple la seva
cançó "Feeling good" es per a Michael Bublè el equivalent a
"Over the rainbow" per a Judy Garland. Frankie Avalon, Bobby
Rydell, Nina Simone, Sammy Davis, Shirley Bassie, Tony Bennett i molts
altres li deuen molts èxits en les seves carrreres, gracies a temes escrits
per Newley. Va gravar una gran quantitat de LPs i va assolir un premi per la
banda sonora de "Willy Bonka". "També es autor de les cançons
de "Doctor Doolittle", fracàs fílmic degut en part a la enemistat
sorgida entre Newley -que també interpretava un rol protagonista- amb Rex Harrison.
Va estar cassat amb Joan Collins durant 7 anys (1963-1970) i varen tenir un
fill i una filla; de altres dos matrimonis va tenir una filla y dos fills mes
Stop the world- I want to get off - 1961 -musical (èxit mes
encara a Broadway que a Londres, va esser portat al cinema sense cridar la
atenció, malgrat disposar de una esplèndida partitura, amb Lesley Bricusse de
col-laborador, i èxits eterns com "Once in a lifetime" i
especialment "Who can I turn to?"; va esser gravat i tinc el
"cast" original de Londres i Broadway)
The roar of the greasepaint-The smell of the crowd- 1965-
musical (amb la col-laboraciò de Bricusse, però sense arribar al èxit
anterior; el títol es una tergiversació de la sensació dels artistes abans de
sortir a escena amb "the smell of the greasepaint and the roar of the
crowd" -la olor del maquillatge i la rumor del públic de la sala-, amb
una partitura impressionant i "hits" també eterns com "The
joker", "Feeling good" i el meravellós "Who can I turn
to?", tinc la gravació original).
The good old bad days- 1972- musical (també amb Lesley
Bricusse, però no assolint l'èxit esperat)
Va morir de càncer renal desprès de interpretar el rol
protagonista del musical "Scrooge" (1992), del seu amic Lesley
Bricusse, primer a Londres i després a les principals ciutats britàniques.
|
MARVIN HAMLISCH (1944-2012)
Compositor nord-Americà
jueu nascut a Mannhattan i un dels dos únics compositors que ha assolit els
cinc premis mes importants dedicats a la música popular i el cinema, es a dir
es un PEGOT (Pulitzer, Emmy, Grammy, Oscar i Tony), l'altre va esser Richard
Rodgers. A mes a mes el seu musical "A chorus line", en la versió
original d'estrena, va arribar a les 6.137 funcions, mes 759 funcions mes del
seu "revival" de 2006, seguint essent el setè "show"
musical de mes permanència en cartell a Broadway de tots els temps i s'ha
estrenat arreu, incloses les ciutats de Barcelona i Madrid. El seus orígens
musicals varen esser clàssics però aviat va entrar a Broadway com a pianista
de assajos de Barbra Streisand en "Funny girl". Els seus musicals
preferits eren, per aquest ordre: "My fair lady",
"Gypsy", "West Side Story" i "Bye-bye Birdie. Va
escriure la banda sonora per a mes de 50 films, entre ells :"The
swimmer". (1968, va esser el primer), "Take the money and run"
(1969), "Bananas" (1971), "The way we were" (1973),
"The sting" (1973, arreglant la música de Janis Joplin), "The
spy who loved me" (1973), "Sophie's choice" (1982), "A
streetcar named desire" (versió TV de 1984), "A chorus line"
(1985, incorporant noves cançons), "Three men and a baby" (1987),
"Shirley Valentine" (1989) i l'últim "Behind the
candelabra" (2013). Autor de cançons tan famoses i "standards"
com "The way we were" i "Nobody does it better", apart de
esser autor de una curiosa simfonia clàssica titulada "Anatomy of
peace", estrenada el 19 de novembre de 1991 per la Dallas Symphony
Orchestra, posteriorment escoltada al Carnegie Hall (1993) i a Paris (1994) i
enregistrada en 1992 per la Dallas Symphony Orchestra dirigida per el mestre
mexicà Eduardo Mata, gran amic de Plácido Domingo. Va esser a mes a mes
director pop titular de la Pittsburg Symphony Orchestra i va dirigir tambè la
Milwaukee Symphony Orchestra, la San Diego Symphony, la Dallas Symphony
Orchestra, la Seattle Symphony, la Buffallo Philarmonic Orchestra, la
National Symphony Pops, la Pasadena Symphony and Pops, The Rose Bowl i la
Baltimore Symphony Orchestra i el any de la seva mort anava a esser nomenat
Primcipal Pops Conductor de la Philadelphia Orchestra. Un dels seus reeixits
musicals ("They're playing our song"- 1978) es basava en la seva
relació sentimental i professional amb la lletrista Carole Bayer Sager.
"A chorus line" -
1975 -musical (meravellós títol que va assolir 19 premis, entre ells 9 Tonys
i va arribar a esser el musical de mes permanència en cartell de Broadway ,
no mes superat posteriorment per "The phantom of the Opera" (1988 i
encara en cartell amb mes de 13.000 funcions), el revival de 1996 de
"Chicago" (amb mes de 10.400 funcions, incloses les funcions
d'estrena i encara en cartell), "The lion king" (1997, amb mes de
9.000 funcions i encara en cartell), "Cats" (1982, amb mes de 8.100
funcions, incloses les funcions del "revival" de 2016), "Les
miserables" (1987, amb 8.167 funcions, incloses les dels
"revivals" de 2006 i 2014) i "Wicked" (2003, amb mes de
6.500 funcions i encara en cartell).
"A chorus line" va esser el cop
mortal definitiu al musical tradicional de Broadway, fent que el protagonista
fos el cor de cantants i ballarins i ho va sentenciar amb un dels números
musicals mes macos i emocionants de la historia del gènere: el meravellós
"One" que corona el musical. A partir d'aquest moment res ha estat
igual. La "rock opera" " havia nascut el 1970 amb "Jesus
Christ Superstar", hereva de "Hair", el subgènere
"nudie" també hereu de "Hair" com el "gay
musical". La importancia de "Hair" es immensa car va trencar
amb tot. Amb tota aquesta barreja de visions del musical, ja no es va saber
per on anar; es va recorre a les biografies de grans cantants (Al Jolson,
Ethel Merman, etc...), a les versions teatrals de meravelles del cine musical
("Singin' in the rain", "An American in Paris, The wizard of
Oz", "Mary Poppins, "Meet me in Saint Louis", "State
fair", "Holiday Inn", etc...), enlloc de traslladar al musical
novel.les o peces teatrals famoses i en el cas de fer-ho assolint
fracassos sonats -amb poques excepcions-, per la qual cosa es va
recórrer a les reposicions dels gran èxits de Broadway, cosa que es fa
anualment. Òbviament disposo del OBC de "A chorus line"i de
la pel.lícula., per cert no tan reeixida como el espectacle teatral.
MAURY YESTON (1945 - encara es viu i actiu)
h
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada