dijous, 13 de desembre del 2018

FEDE: Musicals sense pare ni mare 1

Un dia estava jo rumiant coses rares, com ho fa sovint qui te molt temps per fer-ho, i vaig pensar que en la meva vida havia vist centenars de musicals i d’òperes i pel que jo creia totes les obres vistes tenien un origen en una obra teatral o una novel•la, llavors vaig pensar que segurament hi havia en el mon obres musicals escrites de manera original sense un previ argument escrit per un altre. Llavors vaig pensar que només hi havia una sola persona que jo coneixes que podes aclarir-me el meu dubte, no vaig dubtar ni un instant en contactar amb el meu amic de tota la vida en Frederic Bada, el mes erudit que jo conec en tocant aquest tema o sigui de totes les musiques d’òperes, musicals i de cent altres tipus per posar un numero. Al moment de dir-li el meu dubte va quedar una mica sobtat i va dir que ho investigaria i que de segur ni havien moltes i que ja em diria alguna cosa, al cap de molt poques hores ja tenia al meu correu, tota una llista de treballs d’un compositor que no havia fet servir un model literari d’un altre ja conegut per fer la seva obra. No em va sorprendre gens ell és així, les fotos dels compositors que hi ha incloses son tretes d’Internet i les del amic Fede són de fa uns quants anys enrere i si poso unes fotos d’aquells anys és perquè encara que molt jove, la meva pregunta d’ara me la hagués pogut contestar en aquells anys, encara que no tan ràpidament ja que no hi havia Internet i fora necessari mirar molts de llibres i també perquè esta molt guapo. Endavant , aquí teniu els resultats de les seves indagacions amb petits comentaris il•lustratius. Afegeixo que no hi són els títols de "revues", per no disposar de llibret - són cançons i esbossos sense cap relació, tampoc hi són els relatius a personatges reals, només títols de temàtica original, tal com en Fede m’ha dit, i d’ara endavant és ell qui us parla.


Primers cinc compositors importants de musicals de temàtica original:
Victor Herbert - Nascut a Dublin, de ascendència alemanya jueva (1859-1924)
Lionel Monckton- Nascut a Londres, protestant de la Esglesia de Anglaterra.
Paul Rubens- Nascut a Kensington (Londres), de ascendència alemanya jueva. (1875-1917)
George M. Cohan- Nascut a Providence (Rhode Island), de ascendència irlandesa catòlica. Compositor molt prolífic i adorat como a music i com a patriota (1878-1942).
Rudolf Friml- Nascut a Praga, de ascendència jueva, deixeble de Dvorak (1879-1972)


Victor Herbert




















Encara que el musical americà tal como es va entendré després va començar amb "The black crook" (1866), es pot considerar a Victor Herbert com el primer compositor dedicat de ple al gènere, fossin les seves obres operetes o musicals. En els primers treballs es va fixar molt en les operetes de Gilbert and Sullivan.

Prince Ananias-1894- opereta
The wizard of the Nile-1895- opereta
The serenade-1897- opereta
The idol's eye- 1897- opereta
The fortune teller- 1898 -opereta (primer gran èxit)
The Ameer- 1899 -opereta
The singing girl- 1899- -opereta
The Viceroy- 1900 -opereta
Babette .1903 - opereta
It happened in Norland- 1904- musical
Wonderland - 1905- musical
Miss Dolly Dollars- 1905- musical
Mademoiselle Modiste- 1905- opereta (un gran èxit i maca partitura, tinc temes)
The red mill- 1906- opereta (preciosa partitura, tinc gravacions varies)
The tatooed man- 1907- opereta
Algeria- 1908- musical
The prima donna-1908- òpera còmica
The rose of Algeria- 1909- musical
Old Dutch- 1909- musical farce
Naughty Marietta -1910- (la obra mes famosa de Herbert, portada al cine amb Jeanette MacDonald i Nelson Eddy, tinc peli i gravacions)
When sweet sixteen -1911- obra amb cançons
Naoma-1911- ópera
The duchess- 1911- opereta
The enchantress- 1911- opereta
The lady of the slipper- 1912- musical
Sweethearts- 1913 -musical (preciosa partitura, portada al cine amb Jeanette MacDonald i Nelson Eddy, tinc peli i gravacions)
The debutante- 1913- musical
The princess Pat"- 1915- opereta (música molt agradosa, tinc gravació)
Her regiment- 1917- opereta
My golden girl- 1919- musical
Oui Madame- 1920- musical
The girl in the spotlight- 1920- opereta (El seu últim treball per a la escena va ésser una comèdia musical -The dream girl-1924) basada en una obra teatral en prosa)



Lionel Monckton:
(1861-1924)



















Compositor anglès; la seva influencia sobre el musical britànic es similar a la de Victor Herbert sobre el americà. Tots dos van esser precursors. Era protestant de la Eslesia de Anglaterra.

A country girl- 1902- musical (amb algunes cançons de Paul Rubens, un èxit)
The Cingalee"- 1904- musical (amb algunes cançons de Paul Rubens
The girls of Gottenberg- 1907- musical (en col.aboraciò amb Ivan Caryll)
Our Mr. Gibbs- 1909- musical (en col.laboració amb Ivan Caryll. tinc fragments)
The Arcadians- 1909- musical (en col.laboració amb Howard Talbott; el éxit mes gran de aquest autor i la partitura mes gloriosa, tinc dos versions de estudi en CD; la cançó "All down Picadilly" es un veritable hit per sempre mes)
The Qaker girl- 1910- musical (tinc fragments)
Te altres títols pero la seva participació es petita.




Paul Rubens:




















Compositor anglès amb èxits des.de els 19 anys:

The shop girl- 1894- musical (en col.laboració amb Lionel Moncktocn i Adrian Ross, amb el gran "hit" "The little Chinchilla")
Florodora- 1899- musical (composició compartida amb Leslie Stuart, súper èxit tan a Londres com a Broadway, es citat a "On the town" de Leonard Bernstein en la cançó del taxi "Come up to my place")
Va fer col.laboracions amb molts musicals, de compositors diversos com¨
"San Toy" (1899),
"The messenger boy" (1900),
"The toreador" (1901),
"A country girl" (1902)"
"The girl from Kays" (1902),
"The school girl" (1903) i The Cingalee" (1904)
The blue moon -1905-musical (amb la col.laboració de Howard Talbott)
Miss Hook from Holland- 1907- musical (èxit total)
The Balkan Princess- 1910- musical
The Sunshine girl"- 1912- musical
The girl from Utah- 1913- musical (col.laborant amb Sidney Johns i 5 cançons de Jerome Kern, entre aquestes la fabulosa "They didn´t believe me")
To-night's the night- 1914- musical
Betty- 1915- musical (col.laborant amb Ernest Steffan)
The happy day- 1916- musical (col.laborant amb Sidney Jones, la seva última composició per a la escena, va morir tuberculós dos mesos abans de cumplir els 42 anys)
No es troben gravacions, però sí valsos de "The blue moon" en Youtube.

























George M. Cohan























Està considerat "el pare de la American Musical Comedy", autor de reconegudes i sempre interpretades melodies i himnes; patriota americà fins a la medula, essent descendent de irlandesos catòlics.
The Governor´s son- 1901- musical (escrit e interpretat per "The Four Cohans", pare, mare, germana i ell)
Running for office- 1903- musical (amb "The Four Cohans)
Forty five minutes to Broadway- 1906- musical (encara que els 45' es referien a la distancia, llavors, en tren entre New Rochelle i Broadway, fet verídic, l'argument es absolutament original, ple de cançons conegudes como el títol, "So long, Mary", "Mary's a Grand old Name", etc.)
The talk of New York- 1907. musical
Fifty miles from Boston- 1908- musical (inclou el "hit" "Harrigan")
Little Nellie Kelly-1922- musical (enorme èxit, Judy Garland va encarnar a la protagonista del film de 1940, tinc peli i soundtrack)
The rise of Rosie O'Reilly- 1923- musical  (debut de Ruby Keeler amb 14 anys!, en un rol curt i com a ballarina)
The merry Malones- 1927- musical
Billie- 1928- musical (últim show de la seva carrera)

Entre 1908 i 1922 va composar sol o amb col.laboradors tot un seguit de revistes patriòtiques amb himnes tan famosos com "Over there". En 1968 es va musicar la seva biografia en el musical "George M!" -el tinc- fent Joel Grey de Cohan, basant-se lleugerament en el oscaritzat biopic de 1942 -interpretat per en James Cagney- i en la vida real seva.














Rudolf Friml























Com la majoria dels grans del musical (Rodgers era americà, fill de jueus alemanys, Gershwin era americà fill de jueus rusos, Kern era americà fill de jueus alemany/bohemi, Herbert era irlandès fill de irlandesos protestants, essent Porter l'únic americà fill de americans) Rudolf Friml tampoc era genuinament americà, tot al contrari, era nascut a Praga i posteriorment nacionalitzat americà i desconec si era jueu o cristià.

The firefly- 1912 (primera partitura completa i excelent, un gran èxit, tinc la gravaciò completa de estudi, la peli de 1937 amb Jeanette MacDonald i el soundtrack)
High Jinks- 1913- musical
Katinka- 1915- musical
You're in love- 1917- musical
Kitty darling- 1917- musical
Sometine- 1918- musical
Glorianna- 1918- opereta
Tumble in- 1919- musical
The liitle whopper- 1919- musical
June love- 1921-musical
The blue kitten- 1922- musical
Cinders- 1923- musical
Rose Marie- 1924- musical (el seu mes gran èxit, amb tres versions filmades, la de 1928 amb Joan Crawford muda-no es troba-, la de 1936 amb argument camviat i amb la `parella Macdonald-Nelson Eddy i la millor de 1954, mes fidel-al original amb Ann Blyth, tinc les dos pelis últimes, grabacions de la obra completes i els soundtracks)
The wild rose- 1926- opereta
The White Eagle"- 1927- opereta
Luana- 1930- opereta
Music hath charms- 1934- musical (últim títol per a Broadway)

Continuarà...